Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heerhugowaard
Datum 22 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Eén duidelijk tarief voor alle vluchten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, soms zijn deze vluchten essentieel om ervoor te zorgen dat het aanbod in Nederland van een mix aan vluchten naar verschillende bestemmingen hoog genoeg blijft. Dit is goed voor de economie. Daarnaast kan dit er voor zorgen dat een passagier juist voor een andere langere route gaat kiezen, omdat de prijs van het totale ticket lager is. Deze langere route zorgt ervoor dat bij elkaar nog meer uitstoot genereert. De situatie kan dan ontstaan dat een ticket de UK met een overstap via Spanje dan goedkoper gaat worden worden dan via Amsterdam. Resultaat is grotere milieuschade en slechter voor de economie van Nederland.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, reizigers die een langere maken gaan al makkelijker naar een luchthaven over de grens. Maak je dit ticket nog duurder, dan is de keuze nog sneller gemaakt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, complexiteit doet het begrip bij de betalende passagiers vervagen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee deze zouden zij niet moeten betalen. Transfer passagiers zijn belangrijk voor onze economie en het beschikaar maken van een groot netwerk. Dit vergroot de bereikbaarheid van Nederland, wst goed is voor de Nederlander (meer directe vlucht opties). Wereldwijd betalen de transfer passagiers meestal een lagere tarief, wanneer Nederland dit anders gaat doen is dit slecht voor de concurrentiepositie.