Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Westbroek
Datum 16 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zeker! iedereen belasten naar uitstoot/vervuiling/geluidsoverlast afhankelijk van de lengte van de vlucht. En vooral Hubbers gaan laten betalen, want die betalen nu (vrijwel) niets en voegen niets toe aan de nederlandse samenleving, terwijl ze 2x (landen en weer vertrekken) voor vervuiling en geluidsoverlast zorgen. En businessclass stoot ook per persoon veel meer uit dan economyclass, dus die moeten ook naar rato gaan betalen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, iedereen moet betalen naar rato van vervuiling en geluidsoverlast, dus eerlijke belasting heffen voor iedere reis.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer zeker! Nogmaals: eerlijk betalen voor vervuiling en geluidsoverlast op basis van afstand.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, eerlijk naar rato afhankelijk van de gevlogen afstand. En al helemaal niet 1 tarief voor 1 land. Gewoon afhankelijk van afstand en niet per land of iets dergelijks: Moskou ligt heel wat dichter bij dan oost-rusland en California heel wat verder weg dan New York bijvoorbeeld. Gelijke monnikken, gelijke kappen: afhankelijk dus van gevlogen afstand en niet van welk land of gebied. Anders zou een vlucht naar "onze" eilanden in Caribisch gebied ook niet belast worden terwijl dat een flink eind verder vliegen is dan naar Maastricht.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
voor alle vluchten en passagiers (businessclass dus veel meer dan economy) belasting berekenen afhankelijk van uitstoot en geluidsoverlast. Geen uitzonderingen en een eerlijke belasting heffen afhankelijk van lengte van vlucht! En al helemaal geen uitzonderingen voor overstappers, waar we niets aan hebben, maar die wel gigantisch bijdragen aan de vervuiling en geluidsoverlast en ons land en onze gezondheid (psychisch en fysiek) verpesten. Laat de daadwerkelijke vervuiler (veelvliegers, langvliegers, privé-vliegtuigen, businessclass, overstappers) eindelijk eens eerlijk en naar rato betalen.