Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Loosdrecht
Datum 14 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Elke vorm van deze extra luchtvaart belasting zou mondiaal geregeld moeten worden. Daarmee is het zwáárder belasten van lange vluchten overbodig en zou niet correct zijn.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Elke vorm van deze extra luchtvaart belasting zou mondiaal —semi regionaal wellicht Europees— geregeld moeten worden. Bij een correcte, minder belastend, betere, stillere en zuinige optie wordt een situatie gecreëerd waar passagiers hier voor kiezen. De trein is momenteel nog een weinig groen, niet stille en niet altijd comfortabel alternatief.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Elke vorm van deze extra luchtvaart belasting zou mondiaal geregeld moeten worden. Elke extra nationale bepaalde belasting zou oneerlijke concurrentie zijn en een aderlating voor de Nederlandse connectie.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Er zou een index ingesteld kunnen worden waarop nagelang de groenheid van een maatschappij een index aangeeft hoe bewust de maatschappij vliegt. Zou zouden middenoosten maatschappijen die met duizenden extra kilo’s brandstof aanboord —onzuinig— hierheen vliegen bijvoorbeeld een minder gunstig label kunnen krijgen in tegenstelling tot maatschappijen die wél heel erg hun best doen marktleider op zuinig vliegen tracht te zijn.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Elke vorm van deze extra luchtvaart belasting zou mondiaal geregeld moeten worden. De klant word via deze weg niet bewust gemaakt, maar naar een andere luchthaven gedrongen. Door zuinige/groenere maatschappijen te boycotten met locale klimaat tax zijn we deel van het probleem ipv marktleider van de oplossing.