Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Veenendaal |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, basisstelregel moet zijn: vervuiler betaalt. Meer vervuiling = meer betalen. Tweede stelregel: onnodige vervuiling vanwege de mogelijkheid van een alternatieve vorm van transport moet koste wat het kost worden voorkomen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, enorm! Hier is een alternatief vervoersmiddel voorhanden wat veel minder schadelijk is voor de leefbaarheid van onze planeet. De korte termijn winst in tijd van vliegtuig versus trein staat niet in verhouding tot de lange termijn schade aan onze planeet qua uitstoot door fossiele brandstoffen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Dit is een dermate luxe product dat eenieder die vind dit zich te moeten kunnen permitteren, hiervoor ook een flinke bijdrage aan het maatschappelijke welzijn terug kan geven middels een forse belasting. De uitstoot is per km wel lager, maar in absolute zin uiteraard veel hoger. Het is de totale uitstoot die onze planeet steeds minder leefbaar maakt, dus geldt: hoe meer uitstoot, hoe hoger de belasting moet zijn. Het credo: de vervuiler betaalt.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
De mate van bereikbaarheid door middel van ander vervoer zou leidend moeten zijn voor een hogere belasting. Als er een alternatief is (auto of trein) wat per persoon minder schadelijk is voor de planeet, dan zouden de vlieg-kilometers zwaarder belast moeten worden. Daar waar er geen of zeer beperkt alternatief is (overzeese gebieden bijvoorbeeld), zou de belasting minder hoog kunnen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, korte vluchten moeten zwaar worden belast, want daarvoor is een alternatief wat veel minder uitstoot veroorzaakt. Erg lange vluchten stoten gemiddeld per km minder uit maar zijn in absolute zin juist de grootste uitstoters. Dus ook dit moet extra worden belast. Daarnaast is een tussenstop een forse uitstoot veroorzaker, dus extra belasten vanwege de werkelijke maatschappelijke kosten is ook terecht.