Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Kralendijk |
Datum | 18 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Op zich vind ik de verhoging van de vliegbelasting een goed plan. Vluchten die een hogere totale uitstoot hebben hoger belasten is logisch. Dat hangt echter niet alleen van de afstand af, maar ook van de gebruikte toestellen en de beschikbare routes. Naast het verhogen van de vliegbelasting zou ook een stimulans moeten worden gegeven voor modernere vliegtuigen met minder belasting.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Korte vluchten die makkelijk met een ander vervoermiddel gedaan kunnen worden zouden de hoogste belasting moeten krijgen. Treintickets zijn nog onevenredig duur in vergelijking met vliegtickets. Dat moet worden omgedraaid.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Of je nu 9000 of 10000 of 11000 km vliegt maakt denk ik niet veel uit. Bovendien zijn dat vaak grotere vliegtuigen met meer passagiers. Dus maak 1 tarief voor lange vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het is van groot belang dat de gebieden van het Koninkrijk der Nederlanden een uitzonderingspositie krijgen in de vliegbelasting. Uiteraard zijn daar wel toeristische vliegers maar ook veel mensen die voor werk, studie, familiebezoek vliegen. De vluchten tussen de Caribische eilanden onderling zijn al extreem duur. Als dan de vluchten naar en van Nederland ook nog veel duurder worden raken de eilanden nog meer geisoleerd. Dus een speciaal tarief voor Aruba, Bonaire, Curacao, St Eustatius, Saba en St. Maarten. Suriname zou hierin ook in overweging genomen kunnen worden als dat land dat wil.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het is te overwegen om vakantiereizigers zwaarder te belasten dan reizigers voor werk, familie, studie. Maar hoe controleer je dat zonder een hoop bureaucratische rompslomp te genereren.
Maak aub ook werk van goedkoper vervoer voor de inder-eilandelijke vluchten van de Nederlandse Cariben. Veel mensen willen op familiebezoek of moeten naar een begrafenis en betalen dan honderden dollars voor een vlucht van een kwartier. Er is voor hen geen andere keuze! Dus aub aanpassen.