Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Huizen
Datum 16 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee dit is alleen nadeling voor de nederlandse luchtvaart. Mensen zullen dus eerst met auto naar Brussel of Frankfurt rijden om daar de goedkoper vluchten te nemen. En het effect of de uitstoot is minimaal

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Eerst zorgen dat er reele alternatieven zijn voor deze korte vluchten. Immers reistijd verschil van 1 a 2 met het vliegtijd en een dag met een alternatief (auto, trein) maken deze oplossingen natuurlijk geen echt alternatief. En ook hier weer wordt de uitstoot echt verminderd en ook dat mensen na omringende landen gaan voor vluchten

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ook hier weer de reactie mensen gaan naar de omliggende land om daar het vliegtuig te nemen. En ook hier weer wat is het alternatief (thuisblijven?).

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het hele idee van tarieven als Nederland is onzinnig want dat raakt alleen de Nederlandse economie. Mensen gaan naar de omringende landen om daar het vliegtuig te nemen.
Zoiets kan alleen in Europees verband werken en het genoemde doel vervuiling verminderen heel misschien bereiken.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het hele idee van tarieven als Nederland is onzinnig want dat raakt alleen de Nederlandse economie. Mensen gaan naar de omringende landen om daar het vliegtuig te nemen.
Zoiets kan alleen in Europees verband werken en het genoemde doel vervuiling verminderen heel misschien bereiken.
Door het weglopen naar andere landen zal om het doel van 250 miljoen te bereiken de belasting steeds verder verhoogd moeten worden omdat steeds minder mensen in nederland nog het vliegtuig nemen en uitwijken vanwege de kosten naar onze omringende landen.
Er is geen alternatief voor het vliegtuig op dit moment anders dan thuisblijven