Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bennekom
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Zo lang we geen wereldwijde vliegtaks hebben creëert dit een oneven speelveld en worden luchtvaartmaatschappijen en luchthavens de dupe. Er moet gevochten worden voor een wereldwijde maatregel.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Doordat je dit zou belasten zou je vrij verkeer binnen de EU hinderen, want nu ga je op de stoel van de passagier zitten om keuzes voor hem/haar te maken over welke transportmethode er gebruikt dient te worden. Dat is gelijk een probleem want dat kan iemand ervan weerhouden überhaupt te reizen. Verder hapt dit ook weer het business model van onze grootste vliegmaatschappij, wat duidt op overheid die bedrijfsvoering (weer) in de weg zit.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Wederom vanwege oneerlijke concurrentie. En vliegtuig vanuit Taiwan betaalt in Nederland niets extra’s. Maar een vliegtuig uit Nederland zou ineens wél moeten gaan afrekenen om naar Taiwan te gaan. Onzin dus. Ongelijk speelveld wereldwijd want vanuit Brussel, Berlijn, Düsseldorf of München kan je gewoon naar Taiwan vliegen zonder nog een berg belasting te betalen. Wederom het kapotmaken van Nederlandse luchtvaart.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het is klinkklare onzin en staat vrije handel en ondernemingszin van de maatschappijen ernstig in de weg.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het liefst zou ik überhaupt geen belasting op vluchten zien. Maar als er dan belast móet worden dan zou ik de voorkeur geven aan het belasten van uitstoot per stoelkilometer ipv het dom en blind belasting opleggen zoals de overheid momenteel doet.