Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

Reactie

Naam Deltion College (P. Beltman)
Plaats Zwolle
Datum 1 september 2016

Vraag1

Wat is uw reactie op de wijze waarop het niveau 2A voor Nederlandse taal is opgenomen in het wetsvoorstel?
Wij vinden het een gemiste kans dat bij de introductie van de wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen wel is onderkend dat de bandbreedte voor maatwerk klein is en dat daar niet eerder op is geanticipeerd.
Het uitsplitsen naar verschillende rekentoetsen en een aangepaste normering 2A voor Nederlandse taal is een steeds complexere situatie aan het worden. De continue wijzigende regels rondom examinering is bij elke wijziging steeds slechter uit te leggen aan studenten, ouders/verzorgers en docenten om nog maar te zwijgen van het bedrijfsleven.
Steeds meer aandachtspunten in het examineringsproces maakt het proces kwetsbaarder. Daardoor meer checks in processen & systemen ingebouwd, dus lastenverzwaring voor het MBO.
Daarnaast is in dit voorstel is nog helemaal niet duidelijk hoe het onderscheid tussen de diploma’s in het mbo eruit komt te zien. We verwachten dat het onderscheid tussen de diploma’s in het maatschappelijk verkeer en voor de student zelf niet duidelijk zal zijn. Voor één opleiding worden er twee verschillende diploma’s afgegeven, waarbij het verschil wordt bepaald door het niveau van de rekentoets of de normering voor Nederlandse taal.
Onze voorkeur gaat uit naar een identiek diploma met onderscheid naar rekenen op een verplichte bijlage bij het diploma.
Het diploma is voor het maatschappelijk verkeer dan eenduidig. Voor specifieke doorstroom is de verplichte bijlage leidend.

Vraag3

Wat is uw reactie op de wijze waarop de omkeerregeling voor buitenlandse studenten in Engelstalige opleidingen in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
De voorwaarden en uitwerking van deze omkeerregeling is te globaal uitgewerkt en derhalve kan er nog geen reactie worden gegeven.