Regeling ter bevordering van schone wegvoertuigen ter ondersteuning van emissiearme mobiliteit

Reactie

Naam Vervoerregio Amsterdam (BF Nieuwstraten)
Plaats Amsterdam
Datum 12 mei 2021

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de Regeling, de toelichting en het voorstelde alternatief. kunt u een reactie geven op de onderstaande drie vragen?

1. In hoeverre ziet u belemmeringen voor het uitvoeren van de opgestelde regeling? Kunt u meer vertellen over wat voor belemmeringen u mogelijk ziet?

2. Wat vind u van het voornemen van het kabinet om op termijn de ambities van de richtlijn verder op te hogen, zodat deze meer in lijn ligt met de doelen uit het Klimaatakkoord?

3. Acht u het percentage van 38,5% voldoende, of acht u het inbouwen van een beperkte marge als landelijke basisregel voor lichte voertuigen (ons voorstel is 42%) verstandig om het doelbereik op nationaal niveau veilig te stellen? Bij een gemiddelde omvang van enkele tientallen voertuigen komt een dergelijke marge neer op een zeer beperkte extra inzet van de aanbestedende dienst, maar borgt wel op landelijk niveau dat het bereiken van de doelstelling minder gauw onder druk komt te staan.
Belemmering 1: Bestaande wagenparken vormen onderdeel activa gemeenten. Bij steeds krappere begrotingen worden deze relatief steeds belangrijker. De mogelijk heruit voortkomende verplichtingen tot voortijdige afschrijvingen dienen gecompenseerd te worden, bijv. via een garantstelling.
Belemmering 2: De ambtenaren van gemiddelde kleine gemeenten zijn zich in de praktijk niet bewust van de eindigheid van lopende contracten (bijv. voor wagens), of de afschrijftijden van materialen. Dit leidt regelmatig tot stilzwijgende verlengingen, of vervanging bij niet-halen APK. Of men schrikt 3 maanden ervoor wakker en lost even snel iets op, zonder nieuwe regelingen tot zich te nemen. Een systeem om de verplichting bekend te (blijven) maken is noodzakelijk, samenwerking met regio`s kan helpen.
Richtlijn: Wij zijn voor verhoging ambities. 100% is zelfs denkbaar. Mits daarbij rekening wordt gehouden met de financiele waarde van voertuigen in overheidsbegrotingen, en manieren om hierbij te ondersteunen.
Percentage: Wij zijn niet overtuigd van het feit dat meer voertuigen meer aanbestedingslast oplevert. Aanbestedingslast is ook te mitigeren door regionale samenwerking van aanbestedende diensten. Voor de regio Amsterdam is dit mede wenselijk omdat contracten voor laadvoorzieningen hier ook regionaal (MRA-E) zijn georganiseerd. De organisatie van schone overheidswagenparken zal in de praktijk veel raakvlakken kennen. En de vraag rijst dus hier of een dergelijk organisatie ook wenselijk zou zijn op dit thema. Het is niet ondenkbaar dat de MRA-gemeenten hiertoe zullen besluiten om deze regeling tot een succes te maken.