Regeling ter bevordering van schone wegvoertuigen ter ondersteuning van emissiearme mobiliteit

Reactie

Naam Lessgo (Dhr I Blokker)
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 12 mei 2021

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de Regeling, de toelichting en het voorstelde alternatief. kunt u een reactie geven op de onderstaande drie vragen?

1. In hoeverre ziet u belemmeringen voor het uitvoeren van de opgestelde regeling? Kunt u meer vertellen over wat voor belemmeringen u mogelijk ziet?

2. Wat vind u van het voornemen van het kabinet om op termijn de ambities van de richtlijn verder op te hogen, zodat deze meer in lijn ligt met de doelen uit het Klimaatakkoord?

3. Acht u het percentage van 38,5% voldoende, of acht u het inbouwen van een beperkte marge als landelijke basisregel voor lichte voertuigen (ons voorstel is 42%) verstandig om het doelbereik op nationaal niveau veilig te stellen? Bij een gemiddelde omvang van enkele tientallen voertuigen komt een dergelijke marge neer op een zeer beperkte extra inzet van de aanbestedende dienst, maar borgt wel op landelijk niveau dat het bereiken van de doelstelling minder gauw onder druk komt te staan.
1. In hoeverre ziet u belemmeringen voor het uitvoeren van de opgestelde regeling? Kunt u meer vertellen over wat voor belemmeringen u mogelijk ziet?
Vanuit Lessgo zien wij vooral kansen om sneller tot een positieve businesscase te komen voor ZE-voertuigen

2. Wat vind u van het voornemen van het kabinet om op termijn de ambities van de richtlijn verder op te hogen, zodat deze meer in lijn ligt met de doelen uit het Klimaatakkoord?

Lessgo bundelt goederen aan de rand van de stad en bezorgen deze met zero emissie voertuigen. Geheel in lijn met de doelstellingen van het Klimaatakkoord en de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Veel leveringen voor overheden gebeuren via de reguliere pakketdiensten. Het zou naar onze mening logisch zijn om de ambitie van de Uitvoeringsagenda (o.a. de ZE-zones) in lijn te brengen met minimumnormen van de Clean Vehicles Directive. Onder meer door de inkoop van alle pakketdiensten onder de regeling te laten vallen. Helemaal in de steden die een ZE-zone hebben. Dit bevordert ook de businesscase voor stadslogistieke hubs.

3. Acht u het percentage van 38,5% voldoende, of acht u het inbouwen van een beperkte marge als landelijke basisregel voor lichte voertuigen (ons voorstel is 42%) verstandig om het doelbereik op nationaal niveau veilig te stellen? Bij een gemiddelde omvang van enkele tientallen voertuigen komt een dergelijke marge neer op een zeer beperkte extra inzet van de aanbestedende dienst, maar borgt wel op landelijk niveau dat het bereiken van de doelstelling minder gauw onder druk komt te staan.

In de gemeenten met een ZE-zone zou dit percentage 100% moeten zijn.