Wetsvoorstel afkoelperiode colportage

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nunspeet
Datum 9 oktober 2025

Vraag1

Wilt u reageren op wetsvoorstel afkoelperiode colportage? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Geachte leden van de Tweede Kamer,

Naar aanleiding van het wetsvoorstel Afkoelperiode Colportage delen wij graag onze visie, gebaseerd op praktijkervaring én onze deelname aan de MKB-toets van 14 april 2025.

Onze dienstverlening is gebaseerd op maatwerk en vrijwillige klantinteractie. In tegenstelling tot klassieke colportage gaat het bij ons uitsluitend om huisbezoeken op uitdrukkelijke uitnodiging van de klant zelf. Er is dus géén sprake van ongevraagde of opdringerige verkoop aan de deur. Deze uitnodiging gebeurt doorgaans nadat de klant zich actief heeft geïnformeerd, via brochures, een showroombezoek of telefonisch contact. De wens tot een persoonlijk thuisbezoek komt vaak voort uit de behoefte aan passend advies, bijvoorbeeld bij beperkte mobiliteit of een complexe thuissituatie.

Het betreft bovendien géén standaardproducten zoals zonnepanelen of hybride warmtepompen, maar maatwerkoplossingen die zorgvuldig worden afgestemd op de individuele woonsituatie. Denk aan situaties waarin klanten snel een oplossing nodig hebben, bijvoorbeeld om medische of fysieke redenen. Een wettelijke afkoelperiode van drie werkdagen staat haaks op deze urgentie én op het gevoel van regie dat klanten juist ervaren bij een persoonlijk en direct contactmoment.

Daarnaast blijkt uit de praktijk dat klanten graag direct willen beslissen. Zij voelen zich niet overvallen, maar juist geholpen. De afkoelperiode zou in zulke gevallen niet aanvoelen als bescherming, maar als een belemmering die tot verwarring of onbegrip kan leiden.

Wij maken ons dan ook ernstige zorgen over het voorstel om alle vormen van verkoop buiten de verkoopruimte over één kam te scheren. De colportagewetgeving is terecht bedoeld om consumenten te beschermen tegen misleidende of agressieve verkooppraktijken, maar het is onrechtvaardig dat ook professionele dienstverleners die op integere wijze maatwerk leveren, hier de dupe van worden.

Wij pleiten dan ook voor een uitzonderingsbepaling of een sectorgericht onderscheid in het wetsvoorstel, zodat eerlijke ondernemers niet onnodig worden beperkt in hun dienstverlening – én de consument niet in zijn keuzevrijheid wordt beknot.

Bijlage

  • Bijlage