Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam Discipline Hiphop (Hiphop Based Education voor Burgerschap Simon Mamahit)
Plaats Nijmegen
Datum 3 juli 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Beste minister Slob,

Ik schrijf op dit moment mijn scriptie over Hiphop Based Education en wat het kan betekenen voor burgerschapsonderwijs. Aan de hand het lezen van de memorie van toelichting moet ik zeggen dat ik verassend weinig lees over de leefwereld en cultuur van de leerling.
Ik stuur u een voorlopige versie van mijn scriptie waarin ik leraarperspectieven op burgerschap en Hiphop Based Education onderzoek.

Vraag2

Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Als de wet spreekt van effectief planmatig burgerschap spreekt maar ook over vrijheid van de school behouden in invullen van het beleid dan klinkt dit vreemd. Ik geloof in voorgaande wetsvoorstellen soortgelijke uitspraken zijn gedaan en hierom burgerschap een vaag concept bleek.
Scholen en leraren die al voor een tijd spreken van te hoge werkdruk en verschraling van het curriculum kunnen geen serieuze aandacht besteden aan burgerschap omdat dit vraagt om een andere manier van denken over onderwijs.

Bijlage