Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam M. Doel
Plaats Breda
Datum 6 juni 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Scholen op MBO niveau hebben wel vrijheid in het invullen van de lessen Burgerschap.
Ik heb een paar jaar geleden als stagiair bij een paar MBO scholen Burgerschap gegeven. Ik studeerde aan de Fontys voor de tweedegraads bevoegdheid Maatschappijleer.
Wat ik mij afvroeg - en wat mij eigenlijk ook heeft gefrustreerd- is dat de directies van de scholen, de lessen Burgerschap overlieten aan docenten die nog een paar ‘uurtjes over hadden’. Zij waren bijvoorbeeld docent Nederlands of Engels, maakt niet uit, in ieder geval geen Maatschappijleer. Omdat ze niet het aantal uren in hun vak lesgaven waarvoor ze een contract hadden besloot de directie dat die docenten dan maar de lessen Burgerschap voor hun rekening zouden nemen.
Met als gevolg dat de lessen niet interessant waren want het was hun vak niet. Dus staken de leerlingen er ook niet veel van op. Soms waren de lessen in een digitale methode zodat de leerlingen in een OLC hun opdrachtjes konden ‘afwerken'.
Daarom is het heel logisch dat leerlingen in Nederland te weinig weten van democratie, rechtsstaat, mensenrechten dan hun leeftijdgenoten in omringende landen.

Misschien een tip om op MBO scholen voor de lessen Maatschappijleer of Burgerschap een bevoegd of bevlogen docent in te zetten in plaats van een paar rest uurtjes om je contract vol te maken.