Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam mr. T Boross
Plaats Velp
Datum 6 juni 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Perfect: Nederland is in 40 jaar tijd verworden van een tolerante saamhorige samenleving tot een hebberige, ik-eerst, weinig empathische mentaliteit. Diepgang en interesse in anderen ontbreeekt al te vaak.
Eeen samenleving waarin eigen verantwoordelijkheid en historisch besef steeds meer op retour is.
Het idealisme van de 60-er jaren was niet perfect maar het huidig stelsel van materialisme waarin kinderen zonder respect voor ouderen en buren gillend het leven zuur maken en ouders alleen gelukkig lijken te zijn met eigen huis en 2 auto's (voor andermans deur) moet afgeremd worden.
Bewustwording begint bij kinderen, dat zijn de ouders van morgen.
Probleem met dit voorstel is wellicht dat veel docenten zelf opgegroeid zijn met te weinig affiniteit voor hetgeen de Minister beoogd. Derhalve zou het wenselijk zijn om het docentencorps ook tegen het licht aan te houden en hierin te onderwijzen...
Het curriculum zal m.i. vanuit het Ministerie moeten worden opgesteld, anders gaat de uitwerking straks roemloos ten onder aangezien veel onderwijsinstellingen mogelijk te weinig flexinilitiet kunnen opbrengen.
Waar mensen (en docenten !) nog denken dat kinderen niet ingeent hoeven te worden omdat Deo Volente (!) is als kind ziek wordt of LGBT als een gruwel zien zullen dit voorstel mogelijk niet uitvoeren.
De Centrale Overheid zou mogen overwegen om eerst docenten zelf op te leiden en dan deze docenten te plaatsen in scholen om daadwerkelijk het gewenste effect te krijgen wat het voorstel beoogd. Artikel 1 grondwet is een groot verworven goed en moet in ieders denken & handelen een automatisme worden.