Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam Docent K Dogterom
Plaats Amsterdam
Datum 1 juli 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
De wettekst is een verbetering ten opzichte van de wet uit 2006. De afgelopen jaren is uit meerdere nationale en internationale onderzoeken gebleken dat de kwaliteit van het huidige burgerschapsonderwijs onvoldoende is. Het feit dat van scholen gevraagd wordt om nu op doelgerichte en samenhangende wijze aandacht te besteden aan het burgerschapsonderwijs lijkt mij dus een stap in de goede richting. Dat verder expliciet wordt genoemd dat burgerschapsonderwijs in ieder geval herkenbaar gericht moet zijn op de basiswaarden van de democratische rechtsstaat zoals verwoord in de grondwet en de UVRM lijkt mij zéér belangrijk. Verder is het belangrijk dat gevraagd wordt leerlingen te leren hoe ze kunnen participeren in de (Nederlandse) democratische samenleving. Ik denk dat het belangrijk is om hier een internationale (Europees en mondiaal) component aan toe te voegen. Ten slotte leven we in Nederland binnen de context van de Europese Unie.

Tegelijkertijd moeten we hard werken om de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs te verbeteren en dat is niet opgelost met alleen deze wet. Scholen moeten het burgerschapsonderwijs als een hoge prioriteit beschouwen. Goed opgeleide, bevoegde docenten moeten voor de klas staan. De ervaring en expertise van bijvoorbeeld docenten maatschappijleer (waarbij de vakinhoud gaat over de democratische rechtsstaat en de internationale context) zal ingezet moeten worden om de bredere burgerschapsopdracht goed te ontwikkelen.

Deze wet is een eerste stap in de goede richting en hopelijk leidt dit tot ontwikkeling in het burgerschapsonderwijs.

Vraag2

Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Ik denk dat het wetsvoorstel meer richting biedt in waar de focus van het burgerschapsonderwijs moet liggen dan de wet uit 2006. Dat scholen op doelgerichte en samenhangende wijze in ieder geval aandacht moeten besteden aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat lijkt mij een goed begin. Nu verder aandacht geven in eindtermen, examenprogramma's en kwalificatiedossiers zodat scholen hun prioriteit hier leggen.