Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam Simons Tuin- en Boomzorg (ing P Simons)
Plaats Schijndel
Datum 5 juni 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Ik vind het uitgangspunt van het wetsvoorstel verkeerd. Het schoolsysteem (gedwongen, collectief en ongelijkwaardig) is een systeem dat er voor zorgt dat deze wet nodig lijkt: als je het schoolsysteem zou inrichten zoals onze maatschappij is ingericht (dus vrij binnen kaders, gelijkwaardig, persoonlijk) dan zou deze dweil helemaal niet meer nodig zijn.
Op democratische scholen is burgerschapsvorming geen les, maar de algehele setting. Door in de school-communitiy mee te doen, komen als vanzelf alle aspecten van burgerschapsvorming langs. Ze leren het zonder lessen. Mijn insziens zou, als de wens tot betere burgers aanwezig is, eerst het schoolsysteem zelf aangepakt mogen worden. Want laten we wel wezen: er is geen maatschappelijk instituut dat lijkt op ons schoolsysteem behalve gevangenis (daar moet je ook naar toe, dingen doen zonder inspraak, bellen, etc) of het leger (hoewel daar de plicht ontbreekt: je kan weg als je het niet meer bevalt).