Nederlandse reactie op Duitse Bundesverkehrswegeplan 2030

Reactie

Naam Provincie Gelderland (Drs C.T.J. Mekers)
Plaats Arnhem
Datum 29 april 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de concept reactie van de minister van Infrastructuur en Milieu op het BVWP 2030 en de voor Nederland essentiële delen van het BVWP?
Graag toevoegen:
Spoorverkeer: ICE Amsterdam-Frankfurt. Voor personenvervoer op het spoortraject Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Düsseldorf-Köln-Frankfurt worden ICE-treinen ingezet. Wij hechten eraan dat in het BVWP wordt voorzien dat deze ICE-treinen frequenter, sneller en betrouwbaarder gaan rijden. Wij willen graag minimaal één keer per uur een ICE-trein, in beide richtingen.

Wegverkeer: A67 (Dtl)Dulmen–Reken. De wegverbinding A67 Dulmen-Reken maakt deel uit van de belangrijke wegverbinding A3(Dtl)-Bocholt–Münster. Daarom zien wij graag dat in het BVWP wordt opgenomen dat deze wegverbinding, maar ook de wegverbinding A3(Dtl)-Bocholt-Münster in het algemeen, wordt verbeterd.

Intelligente TransportSystemen (ITS). Wij vinden het belangrijk dat logistieke stromen tussen Nederland, Duitsland en de rest van Europa zo slim, efficiënt en duurzaam mogelijk worden afgewikkeld. Daarbij kunnen Intelligente TransportSystemen (ITS) een rol spelen. Daarom zien wij graag dat het BVWP onder meer vermeldt dat ITS (ook) op het Duitse wegennet verder moeten worden ontwikkeld. ITS zou daarbij bovendien niet alleen moeten worden ontwikkeld voor de A58/A67(Nld en verder in Duitsland), maar ook voor de A15/A12 (Nld) - A3 (Dld), vanwege het belang van de verbinding tussen de haven van Rotterdam en Duitsland en vice versa.

Eco-Combi’s. Aan het verduurzamen van goederentransport kan het gebruik van zogeheten Eco-Combi’s bijdragen. In het grensgebied rond ’s-Heerenberg en Emmerich biedt de inzet van Eco-combi’s goede kansen voor verduurzaming van de transportsector. Daarom zouden wij graag in het BVWP terugzien dat het gebruik van deze langere vrachtwagens wordt bevorderd.

Zelfrijdende voertuigen: Wij zien graag dat mobiliteitsvraagstukken op innovatieve manier worden opgelost. Een van die innovaties is autonoom rijden (het rijden met zelfrijdende voertuigen). Het grensoverschrijdend inzetten van autonoom rijden is nog niet eerder gedaan en biedt kansen voor Nederlandse en Duitse partijen voor een gezamenlijke technologische en economische ontwikkeling.
Wij zien daarom graag dat in het BVWP wordt vermeld dat de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen wordt bevorderd.

Langzaam verkeer: Wij vragen verder aandacht voor het langzaam verkeer, in het bijzonder de fiets. Dit is in de totaalaanpak van de mobiliteitsvraagstukken ons inziens van groot belang, onder andere in het voor- en natransport en in stedeljke gebieden.

Bijlage