U bent nu hier: De wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Hieronder staan één of meer vragen die horen bij de consultatie. U kunt uw reactie geven in de ruimte onder de vraag. Daarnaast is het mogelijk om een document aan uw reactie toe te voegen, bijvoorbeeld als u achtergrondinformatie wilt bijvoegen. Neem geen persoonsgegevens op in uw reactie of het document dat u toevoegt aan uw reactie.
Direct naar document toevoegen
De huidige eis voor teruggaaf om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU- of EER lidstaat te moeten registreren is belemmerend. Dat geldt ook voor het uitsluiten van teruggaaf van voertuigen met essentiële gebreken of die worden gesloopt. Herkent u deze knelpunten? Vindt u dat de regeling op deze punten aangepast moet worden?
De huidige eis om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU-of EER lidstaat te registreren kan komen te vervallen. Bpm zou ook kunnen worden teruggegeven voor (bestel)auto's met essentiële gebreken of (bestel)auto's die worden gesloopt. Om dit budgetneutraal te kunnen doen moet de doelgroep van de teruggaafregeling wel worden beperkt. Bent u het eens met het voorstel om teruggaaf van bpm te beperken tot voertuigen die jonger zijn dan 12 jaar? Of zou het beter zijn om deze leeftijdsgrens niet te stellen en bij elke teruggaaf een vast bedrag in mindering te brengen? Waarom?
Wanneer de eis om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU- of EER lidstaat te moeten registreren vervalt ontstaat het risico op een carrousel. Het kan verleidelijk zijn om een auto met schade uit te schrijven met het oog om bpm-teruggaaf te verkrijgen en deze auto daarna weer in te schrijven met een taxatierapport. Dit kan worden opgelost door niet eerder dan na een jaar na het verval van de tenaamstelling van een gebruikt motorrijtuig in het kentekenregister teruggaaf van bpm te verlenen. Voor ondernemers die hiertoe een verzoek doen en bereid zijn om te voorzien in een waarborg wordt een soepeler regime voorzien. Deze ondernemers worden vrijgesteld van de voorwaarde dat de tenaamstelling van het motorrijtuig in het kentekenregister gedurende ten minste een jaar is beëindigd. Deze ondernemers kunnen de resterende bpm dus onmiddellijk ontvangen wanneer de tenaamstelling van een motorrijtuig vervalt. Wanneer motorrijtuigen waarvoor teruggaaf is verleend evenwel binnen een jaar opnieuw worden tenaamgesteld zal de teruggaaf voor deze motorrijtuigen worden herzien. Deelt u het beeld dat een carrousel kan ontstaan wanneer e eis om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU- of EER lidstaat te moeten registreren vervalt? Is de wijze waarop wordt voorgesteld deze eis te ondervangen voor u acceptabel?
Ziet u nog belangrijke aandachtspunten die onderbelicht blijven? Hebt u andere ideeën over de wijze waarop de teruggaaf van bpm bij export kan worden vereenvoudigd?