Budgetneutraal vereenvoudigen van de teruggaaf van bpm bij export
Reactie
Naam | LAMA (Opa G Timmerman) |
---|---|
Plaats | Buurmalsen |
Datum | 24 september 2025 |
Vraag1
De huidige eis voor teruggaaf om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU- of EER lidstaat te moeten registreren is belemmerend. Dat geldt ook voor het uitsluiten van teruggaaf van voertuigen met essentiële gebreken of die worden gesloopt. Herkent u deze knelpunten? Vindt u dat de regeling op deze punten aangepast moet worden?ja.
Vraag2
De huidige eis om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU-of EER lidstaat te registreren kan komen te vervallen. Bpm zou ook kunnen worden teruggegeven voor (bestel)auto's met essentiële gebreken of (bestel)auto's die worden gesloopt. Om dit budgetneutraal te kunnen doen moet de doelgroep van de teruggaafregeling wel worden beperkt.Bent u het eens met het voorstel om teruggaaf van bpm te beperken tot voertuigen die jonger zijn dan 12 jaar? Of zou het beter zijn om deze leeftijdsgrens niet te stellen en bij elke teruggaaf een vast bedrag in mindering te brengen? Waarom?
gelet op de gemiddelde leeftijd (2024) van de aan de demontagebedrijven aangeboden voertuigen is de grens van 12 jaar inmiddels achterhaald en dient op 19 te worden gesteld uiteraard tenzij het niet de bedoeling is dat gewijzigde regelgeving enig effect kan gaan hebben op de noodzakelijk verantwoorde verwerking van deze restmaterialen.
Vraag3
Wanneer de eis om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU- of EER lidstaat te moeten registreren vervalt ontstaat het risico op een carrousel. Het kan verleidelijk zijn om een auto met schade uit te schrijven met het oog om bpm-teruggaaf te verkrijgen en deze auto daarna weer in te schrijven met een taxatierapport. Dit kan worden opgelost door niet eerder dan na een jaar na het verval van de tenaamstelling van een gebruikt motorrijtuig in het kentekenregister teruggaaf van bpm te verlenen. Voor ondernemers die hiertoe een verzoek doen en bereid zijn om te voorzien in een waarborg wordt een soepeler regime voorzien. Deze ondernemers worden vrijgesteld van de voorwaarde dat de tenaamstelling van het motorrijtuig in het kentekenregister gedurende ten minste een jaar is beëindigd. Deze ondernemers kunnen de resterende bpm dus onmiddellijk ontvangen wanneer de tenaamstelling van een motorrijtuig vervalt. Wanneer motorrijtuigen waarvoor teruggaaf is verleend evenwel binnen een jaar opnieuw worden tenaamgesteld zal de teruggaaf voor deze motorrijtuigen worden herzien.Deelt u het beeld dat een carrousel kan ontstaan wanneer e eis om een (bestel)auto binnen 13 weken in een andere EU- of EER lidstaat te moeten registreren vervalt? Is de wijze waarop wordt voorgesteld deze eis te ondervangen voor u acceptabel?
het is natuurlijk goed om te bedenken dat deze regeling, net als elke regeling in deze branche (zie b.v. Omzetbelasting), een uitnodiging is aan inventieve ondernemers om er hun voordeel mee te doen. Liefst grensoverschrijdend en zeker wereldwijd. Daarom is een forse vertraging van het uitbetalen een prima remmende factor.
Vraag4
Ziet u nog belangrijke aandachtspunten die onderbelicht blijven? Hebt u andere ideeën over de wijze waarop de teruggaaf van bpm bij export kan worden vereenvoudigd?Door -een voorgestelde wens- om de afschrijving (dat is de terugloop) van het te restitueren bedrag op 4% per jaar te (gaan) bepalen wordt de leeftijd waarop het terugvragen niet meer rendabel is sterk verlengd. Stel deze norm op 8% en bij een leeftijd van pakweg 10 jaar is het al niet meer interessant. En voor de sloperij dus praktisch ook niet.