Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Geleen
Datum 24 april 2025

Vraag1

Herkent u de geschetste knelpunten bij het gebruik van koerslijsten en taxatierapporten? Waarom wel / niet? En zo ja, kunt u voorbeelden geven?
Koerslijst is niet voldoende. Er zijn vaak auto's met gebreken of een onjuiste geschiedenis. Het is daarom van belang dat er een taxatie uitgevoerd kan worden om een eerlijke waarde te bepalen.

Vraag2

Wat vindt u van de voorgestelde maatregelen om koerslijsten transparanter te maken? Draagt dit volgens u bij aan een eerlijke en controleerbare bpm-aangifte?
Oneens, wordt juist oneerlijk met de nieuwe voorstellen.

Vraag3

De voorgestelde definitie van een referentiemotorrijtuig is “een motorrijtuig dat in ieder geval overeenstemt qua merk, model, bouwjaar, type transmissie, brandstof, CO2-uitstoot, en vermogen, hoofdzakelijk overeenstemt qua kilometerstand en leeftijd, en is verhandeld uiterlijk zes maanden vóór het afschrijvingsmoment”.

Wat vindt u van deze definitie? Is de definitie voldoende duidelijk en werkbaar voor toepassing binnen koerslijsten?
Dient flexibel te zijn om tot een eerlijke BPM aangifte te komen. Maatwerk is noodzakelijk!

Vraag4

Zijn de eisen aan koerslijsten – zoals minimaal vijf referentievoertuigen en transparante correcties – volgens u uitvoerbaar in de praktijk? Ziet u hierbij knelpunten of juist voordelen?
Waardevol, goed vergelijk nodig om tot een eerlijke beoordeling te komen.

Vraag5

Wat vindt u van de mogelijkheid om bij koerslijsten de inkoopprijs als een uitgangspunt te gebruiken voor het berekenen van de bpm? Maakt dit de aangifte van de bpm makkelijker en nauwkeuriger? Draagt het bij aan een betere aansluiting op de werkelijkheid?
Wordt makkelijker, echter niet eerlijk. Iedere auto en zijn geschiedenis, optische en technische staat zijn van belang om tot een eerlijke BPM aangifte te komen

Vraag6

De definitie van de inkoopprijs is “de prijs voor een motorrijtuig die is vermeld op de inkoopfactuur of inkoopverklaring. De prijs mag niet zijn beïnvloed door kunstmatige constructies, ongebruikelijke voorwaarden of impliciete afspraken die afwijken van hetgeen onafhankelijke partijen in een vrije en concurrerende markt van vraag en aanbod zouden overeenkomen op basis van objectieve en marktconforme criteria. Indien het motorrijtuig buiten Nederland is gekocht, wordt de prijs verminderd met de buitenlandse belastingen en vermeerderd met de in Nederland verschuldigde bpm, btw, invoerrechten en transportkosten.”

Wat vindt u van deze definitie? Hoe schat u de risico’s in op misbruik en zijn de voorgestelde maatregelen werkbaar? Heeft u suggesties?
Een eerlijke BPM-heffing die uitgaat van de feitelijke waarde van het voertuig voorkomt
ongelijke behandeling tussen importauto’s en binnenlandse voertuigen.

Vraag7

Als de koerslijst de inkoopprijs gebruikt, dan mag het bpm-voordeel niet groter zijn dan 25% ten opzichte van de forfaitaire tabel. Als het voordeel groter is, dan is het gebruik van de inkoopfactuur niet toegestaan, omdat er dan mogelijk wat mis is met de auto of de inkoopprijs niet klopt. Wat vindt u van deze maatregel? Hoe beoordeelt u dit percentage? Is dit volgens u een juiste grens om misbruik te voorkomen?
Er is een objectieve beoordeling (= taxatie) nodig om de daadwerkelijk staat van een auto te bepalen en zodoende een eerlijke BPM te heffen.

Vraag8

Wat vindt u van de maatregel dat een taxatiewaarde niet lager mag zijn dan de inkoopprijs, tenzij de belastingplichtige dat met bewijs aannemelijk maakt? Draagt dit bij aan eerlijker gebruik van taxatierapporten? Is deze regeling uitvoerbaar en evenwichtig?
Alleen een objectieve, onafhankelijke taxatie, gebaseerd op de feitelijke staat en waarde van het voertuig, biedt een betrouwbare en eerlijke basis voor de BPM-heffing. Het hanteren van de inkoopprijs als ondergrens moet daarom worden losgelaten.

Vraag9

Wat is uw mening over het voorstel dat de belastingplichtige nadrukkelijk verantwoordelijk wordt voor een taxatiewaarde die lager is dan de inkoopprijs. En dat de belastingplichtige de verklaring daartoe persoonlijk moet ondertekenen, waardoor de belastingplichtige bij misstanden makkelijker kan worden beboet. In hoeverre draagt deze verantwoordelijkheid bij aan eerlijker gebruik van taxatierapporten?
Voorstel draagt niet bij aan eerlijker gebruik van taxaties, maar leidt tot rechtsonzekerheid, afschrikking en een toename van geschillen. De enige werkbare, eerlijke en juridisch verantwoorde oplossing blijft het erkennen van een onafhankelijke en objectieve taxatie als betrouwbare basis voor de BPM-berekening.

Vraag10

Heeft u suggesties voor alternatieve oplossingen, verbeteringen of verduidelijkingen?
Huidige systeem werkt. Hele markt werkt al lange tijd op deze manier. Indien er wijzigingen komen vraagt dit om fouten en zal dit een hele sector om zeep helpen. Het wordt de ondernemer al jaren niet makkelijk gemaakt terwijl het hele land hier voor een groot deel op draait.