Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Leidschendam
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Specifiek voor het jonge kind zouden andere eisen moeten zijn dan voor t oudere kind. Er zijn al bekwaamheidslijnen voor jonge kind specialisten opgesteld door experts jonge kind, zie de LBBO.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik denk dat een knip bij groep 3 of 4 zou moeten komen. Als groep 3 meer onderwijs zou krijgen zoals dit bij kleuters gaat zal de overgang geleidelijker gaan en kinderen minder op hun tenen hoeven lopen. Het ene kind is sneller aan t leesproces toe dan de ander en hiermee kan dan meer rekening worden gehouden wat cognitie, welbevinden en leesplezier bevordert.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Het zou nog steeds moeten gaan om een HBO opleiding voor alle vormen. Ik denk dat de opleiding voor jonge kind voor de toelating iets anders kan op rekentoest gebied. Je zou wel met een extra studie ook later in de andere bouw moeten kunnen werken. Dat geldt vice versa.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zorg eerst dat alle randvoorwaarden en eisen goed op orde zijn. Liever later starten en goed dan half beginnen en later moeten aanpassen.