Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Poolster (D Loman)
Plaats Lochem
Datum 26 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Lijkt me geen zinvol wetsvoorstel.
Leerkrachten in het PO moeten zicht hebben op de ontwikkeling van kinderen van in ieder geval 4 t/m 12 jaar (en ook enigszins voor en na deze periode uiteraard). Dat men voorkeur ontwikkeld terwijl men aan de studie bezig is en/of aan het werk is is prima en logisch daar zouden we meer naar moeten kijken dan al selectie voorafgaand aan de pabo.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jonge kind 3 t/m 6/7
oudere kind 6/7 t/m 12/13
Leeftijd zegt niet altijd iets over 'jong' en 'oud' de ontwikkeling dient voorop te staan

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Geen nieuwe bevoegdheden invoeren, wel kritisch kijken naar de toelatingseisen. Ontwikkelingsmogelijkheden zijn belangrijker dan toelatingseisen

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Er dient mee en gedegen en gedragen onderzoek vooraf te gaan aan de invoering
Dit lijkt op een ' noodmaatregel' en die werken meestal niet