Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Alkmaar
Datum 28 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Prima plan, het huidige systeem is breder inzetbaar en daarmee in zekere zin beter maar we kunnen het ons niet veroorloven om mensen die op zich prima bovenbouwleerkracht kunnen en willen zijn "weg te jagen" met een onderbouw stage

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 6 en hoger, daar zijn de basisvaardigheden aangeleerd en gaan deze ingezet worden als middel ipv doel, daarbij is het een mooie 2deling gezien de bovenbouw leerkrachten een voordeel hebben bij een eventuele vo positie

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, de basiscompetenties voor een leerkracht zijn in beginsel het zelfde in onderbouw en bovenbouw, dus dat onderscheid is niet nodig.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Men moet nadenken of er een mogelijkheid geboden kan worden om bijvoorbeeld na 1 jaar te switchen van OB naar BB pabo of vice versa zonder verlies van studiepunten, nu wordt immers de keuze pas in jaar 3 gemaakt