Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Ouderkerk a/d Amstel
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
In theorie wordt je arbeidsperspectief kleiner omdat je geschoold bent voor een kleinere ‘doelgroep’. In de praktijk denk ik dat dit meevalt. De meeste leerkrachten hebben nu eenmaal meer affiniteit met het jongere dan wel oudere kind.
Bekwaamheidseisen hoeven grotendeels niet worden aangepast. Voor leerkrachten van het jongere kind is het belangrijk dat zij goed kunnen observeren. Terwijl voor leerkrachten van het oudere kind meer nadruk ligt op het analyseren. Maar beide moeten het kind ‘zien’.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jongere kind tot en met groep 3.
Oudere kind vanaf groep 4.
In groep 3 vindt er een omslagpunt plaats van kleuter (ik ben het middelpunt van de wereld) naar basisschoolleerling (er is een sociale hiërarchie en hoe verhoud ik me daar toe).
Zowel bij kleuters als groep 3 gaat veel van de lesstof op gehoor. En zijn de kinderen bezig met klanken in plaats van woorden, teksten en het behalen van persoonlijke leerdoelen.
Daarnaast leert het jonge kind nog met het lijf. Oudere kinderen leren ook met het hoofd.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik denk dat je pas in/na het tweede jaar een specialisatie moet doen. Vooral jonge Pabo-studenten weten nog niet wat het vak inhoud en waar hun affiniteit ligt.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Veeeeeeeeel aandacht voor ontwikkelingspsychologie bij het jonge kind. En veel aandacht voor het psycho-motorische!!