Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Pijnacker
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Een bredere bevoegdheid is belangrijker dan een smalle, voorkeuren ontstaan wel in een basisschool, maar het is ook verrassend en verfrissend als de mogelijkheid er is om van groep 3 naar groep 8 te kunnen wisselen, of van 7 naar kleuters. Die mogelijkheid valt weg en maakt het vervullen van formatie ook lastiger. Zeker als een school krimpt.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Kleuters en groep 3 tm 8. Eigenlijk zoals het vroeger was. Het onderwijs aan kleuters is zoveel anders dan 3 t.
/m 8 waarbij veel meer met curriculum en volgens bepaalde methodieken wordtgewerkt. Kleuters is veel meer spelend en onderzoekend leren. Daarboven is een stuk kennisoverdracht ook heel belangrijk.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zie boven, oude KLOS en PA

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik zou altijd de mogelijkheid houden van allrounders en specialisten