Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Waalre
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben het gedeeltelijk eens met het voorstel. Ik zou pleiten voor een gezamenlijke basis van 2 jaar, waarin de ontwikkeling van het kind van 4 tot 12, de pedagogiek en didactiek centraal staan. Hierna kan er gekozen worden voor 2 jaar specialisatie (jonge of oude kind).
Anders hebben we straks leerkrachten voor de klas staan die geen weet hebben van het reilen en zeilen en de ontwikkeling in de groepen waarin men niet gespecialiseerd is.

De bekwaamheidseisen kunnen per bouw gespecificeerd worden, zodat ze goed aansluiten bij het vakgebied. Ik denk dan aan een aantal basiseisen, waaraan iedere leerkracht moet voldoen en een aantal doelgroep-specifieke eisen.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jonge kind - groep 1 tot en met 3 (4 tot 8 jaar) met een kleine overlap van groep 4
Oude kind - groep 4 tot en met 8 (8 tot 12 jaar).

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zeker niet! Ik lees dat veel mensen het een goed idee vinden om voor de pabo jonge kind variant de toelatingseisen weg te laten, of er een MBO-opleiding van te maken.
Het feit dat de kleuters geen breuken en percentages hoeven te leren, zegt niet dat je het zelf niet onder de knie hoeft te hebben.
Voor het vak van leraar is een HBO denk-en werkniveau nodig. Het vak behelst namelijk meer dan alleen lesgeven. Er zit ook een grote administratieve kant aan vast, passend onderwijs leerlingen (met bijbehorende verslagen, rapporten en plannen die je moet schrijven) berichten naar ouders en derden en schoolontwikkeling waar je deel van uit maakt.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Het moet voor het werkveld duidelijk zijn wat ze aan deze studenten, en later leerkrachten, gaan hebben (meer specifieke kennis, maar beperkt inzetbaar).
Het moet voor de studenten heel duidelijk zijn wat het diploma hen oplevert.
Het niveau van de pabo liever omhoog, maar het mag zeker niet omlaag.
Actie ondernemen op uitval van jonge leerkrachten (1 op de 3-8 verlaat binnen 5 jaar het onderwijs, schrikbarend!).

En ik vind zelf dat in tijde van genderneutraliteit en gelijke kansen voor mannen en vrouwen het niet passend dat de uitleg omhelst dat zo mannen vaker de pabo zullen kiezen en dat vrouwen uit het MBO dus vaker de specialisatie jonge kind zullen kiezen, omdat vrouwen graag met jonge kinderen werken.
Volgens mij moet de uitleg zijn dat we zo, net deze specialisaties, meer kennis en kunde in het onderwijs kunnen inbrengen en dat we hiermee ons onderwijs weer een stevig fundament kunnen geven.