Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Papendrecht
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Zodra deze wet in werking treedt, wordt het arbeidsperspectief juist kleiner. Het is goed om in het PO specialistisch op te leiden, maar het moet een snelle switch tussen jonge of oudere kind, werken in PO of Sbo in (zeker) de eerste 5 jaar niet belemmeren.
Beter is om middels minors specialisaties aan te bieden, zoals Pabo's nu ook bieden voor het gymonderwijs.
Daarnaast heeft elke leerkracht (basis) kennis nodig van alle leeftijden. Basiskennis mbt lesstof, maar ook mbt groei en ontwikkeling. Als je in de bovenbouw werkt moet je weten waar een kind 'vandaan' komt. Als een kind hiaten heeft in zijn ontwikkeling moet je weten wanneer deze ontstaan zijn, maar ook wat je er aan kan doen. Ik denk even aan dyslectie en het leren lezen.
Andersom is ook belangrijk. Onderbouwleerkrachten moeten weten waar ze naar toe werken. Ook kunnen zij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong beter vooruit helpen als zij voldoende kennis hebben van de bovenbouw.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Als je al een knip moet maken dan tussen groep 4 en 5.
Groep 5 is vaak voor kinderen een lastig jaar. Tempo gaat omhoog en lesstof wordt uitgebreider.
Waar je de knip ook zet, het wordt voor degene die in de groep ervoor werkt maar ook in de groep erna een lastig verhaal.
Als je een lastige groep 4 hebt en je hebt die groep goed op de rit dan wordt er op scholen vaak voor gekozen om de leraar mee te laten gaan naar groep 5.
als daar een harde knip komt, kan dit voor scholen (en kinderen) moeilijkheden geven.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De Pabo moet niet gesplitst worden als uitwerking en wetsvoorstel van de motie.
Er moeten (kleine) aanpassingen komen (bijv mbv minors, keuzeplichtprogramma's, stage) om beter aan te kunnen sluiten bij de behoeftes van de individuele studenten (denk hierbij ook aan zij-instromers)

Verder wil ik nog opmerken dat een stelselwijziging om een probleem op te lossen (te weinig mannen die voor de opleiding kiezen, of mensen die vroegtijdig afhaken vanwege de kleuterstages) niet het pad is wat gekozen moet worden. Beter wordt onderzocht wat precies het probleem is, waar de hiaten in de opleiding zitten en hier oplossingen voor zoeken. Dit hoeven heel waarschijnlijk geen grote veranderingen te zijn.

Ik wil u graag attenderen op onderstaand blog:
http://debasismeester.blogspot.com/2019/04/29-de-pabo-als-probleemoplosser.html?m=0

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
De wet gaat afgeketst worden (staat ook haaks op nieuwe bevoegdhedenstelsel wat wordt ontwikkeld) dus nee
Terug naar de tekentafel met dit wetsvoorstel!