Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuw vennep
Datum 28 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Fantastisch! De 'oude' Klossers zijn een voorbeeld. Zij kozen voor het jonge kind en kijken er echt anders naar. Daarnaast zou deze specialisatie meer studenten trekken omdat voor het JK geen wiscat nodig is.

De andere kant, specialisatie oudere kind, zal ook echt mensen trekken die dit graag willen en kunnen, zo ook meer mannen. Die willen vaak het "gedoe" met kleuters niet.

Laat maar komen die scheiding, sluiten pedagogiek en PEP mooi op aan!

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
1-4 : deze jaren behoeft echt nog een heel pedagogische aanpak en is er nog duidelijk sprake van het jonge kind. Groep 4 is net het einde van de preoperationele fase

5-8: duidelijkere behoefte aan structuur, ontwikkeling en men kan met deze groep al meer in gesprek over verantwoordelijkheden. Het oudere kind dus

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
JK: HAVO, VWO, mbo Pedagogiek,
HBO pedagogiek en Ad PEP verkort
Toelatingstoets niet nodig, wiscat en nedcat aangepast tm groep 4

OK: HAVO, VWO
HBO zijinstroom
Toelatingstoets zoals nu idem wiscat en nedcat

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Laten we er echt voor gaan. Het zal zorgen voor een toestroom en nee, ik denk niet dat de kans op een baan kleiner wordt. Immers, met een specialisme ben je véél waardevoller. Plus iedereen blij want je werkt in de groep van je keuze!