Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Huissen
Datum 8 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben een groot voorstander van het opsplitsen van de PABO. Het tekort aan leraren stijgt alsmaar. In 2027 zou dit tekort tot over de 11.000 stijgen.

1. Bij de start van de opleiding wist ik al dat ik wil werken met het Jonge Kind (JK). In de jaren tachtig bestond er een speciale opleiding voor kleuterjuffen. Deze splitsing lijkt naar mijn mening daarop. Deze splitsing zou ook betekenen dat meer mensen zich durven aan te melden voor deze opleiding. Er zijn namelijk mensen die het niet doen vanwege de Wiscat toets. Ik kan mij goed voorstellen dat met het aanbieden van een speciale PABO opleiding voor het JK, de Wiscat vervalt op deze gerichte opleiding.
2. Tijdens de opleiding merk ik dat veel mannelijke studenten niet voor het JK kiezen en daarmee vroegtijdig afhaken, omdat ze wel stage moeten lopen in deze doelgroep. Direct een keuze hierin kunnen maken, zou meer mannen naar de PABO trekken. We willen immers gepassioneerde leraren voor de klas. Met passie lesgeven, is met passie leren!
3. De gehele opleiding is qua theorie enorm gericht op het Oudere Kind (OK). Wanneer er gespecialiseerde opleiding komen zal er meer kwaliteit gewaarborgd kunnen worden. De leraren die afstuderen zijn dan meer gespecialiseerd in het JK of OK en dat doet de kwaliteit van het onderwijs (denk ik) ten goede. Het is namelijk heel anders lesgeven aan het JK dan aan het OK. In de jaren tachtig is de kleuterklas bij de basisschool gevoegd. Maar laten we eerlijk zijn: de kleuter is geen basisschoolkind. De kleuter is geen peuter, want hij is minder egocentrisch dan de peuter en speelt graag met andere kinderen. Tegelijkertijd is het ook nog geen basisschoolkind, want het schoolse leren is nog niet aan de kleuter besteed. Kleuters leren door te spelen in de vorm van 'spelend leren' en 'lerend spelen'.
Samenvattend:
1. is het de oplossing voor het tekort aan leraren;
2. trekt het meer mannen want deze doelgroep wil graag het OK;
3. trekt het meer (ook zeer goede) toekomstige leraren want voor het JK is mogelijk de Wiscat niet vereist en deze toets schrikt momenteel veel mensen af.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Het Jonge Kind. Voorkeur is: groep 1 en 2 , maar mogelijk is: groep 1 t/m 4
Het Oudere Kind. Voorkeur is: groep 3 t/m 8, maar mogelijk is: groep 5 t/m 8

In de wijze van lesgeven zou dit in mijn ogen de beste mogelijkheden zijn.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Bij vraag 1 heb ik al aangegeven dat het afschaffen van de Wiscat voor de opleiding tot leraar voor het Jonge Kind, zou in mijn ogen meer (goede) toekomstige leraren trekken. Veel mensen durven de PABO niet aan omdat ze angst hebben voor de Wiscat-toets. Deze toets is überhaupt onnodig moeilijk gemaakt: in het maken en in de beoordeling (door de ingewikkelde statische scoreberekening, die zelfs docenten van de HAN (opleiding PABO) niet begrijpen en niet kunnen uitleggen).
De toets is jaren geleden in het leven geroepen om op korte termijn de kwaliteit van het rekenonderwijs te verbeteren. Maar heeft de toets het verbeterd? Die vraag staat de laatste tijd ter discussie? Want kan een student die een 10 haalt voor de Wiscat, het ook goed en op meerdere manieren uitleggen aan het basisschoolkind? De afgelopen tijd tijdens mijn studie heb ik ervaren dat een 10 halen voor deze toets niet de uitlegkwaliteit (rekenonderwijs) garandeert.

Door deze splitsing door te voeren en bij de opleiding voor het JK, de wiscat af te schaffen, zult u merken dat er veel meer aanmeldingen zullen volgen. Daarmee hoeft er in 2027 geen tekort te zijn van ruim 11.000 leraren. Daarnaast zorgt deze specialisatie er tegelijkertijd voor dat er meer kwaliteit gewaarborgd kan worden, omdat er speciaal wordt opgeleid voor het JK en het OK.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ja, een persoonlijke aandachtspunt:
Ik zou heel graag de eerste zijn die deze opleiding (JK) volgt. Ik zou per direct mijn huidige PABO opleiding daarvoor stopzetten! Ik roep al jaren in mijn omgeving om een splitsing als deze. Ik heb enorm zitten twijfelen tussen de opleiding Pedagogiek en PABO. Omdat de PABO opleiding verkort werd aangeboden en ik hiermee in de sector VVE en het basisonderwijs kan werken, heb ik de keuze voor de PABO gemaakt.

Ik sta vooraan als deze splitsing wordt doorgevoerd! Hopelijk op korte termijn. Ik zou namelijk dit jaar (schooljaar 2021/2022) nog direct mee willen starten.