Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Pijnacker
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Nee, slecht plan. Goed onderwijs, leren op basis wat wetenschappelijk geïnformeerd is, dat is belangrijk. Ik ben zelf man en 12 jaar werkzaam in PO en stage in groep 1 heeft mij geholpen de doorgaande lijn te doorzien. Later stond ik voor groep 3 en begreep zo veel beter de theorie, omdat ik deze in de praktijk heb mogen ervaren. Hiernaast heb ik nog voor groep 5, 7 en 8 gestaan, breed inzetbaar dus ipv lastige scheiding binnen de school.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Oude kweek collega's hebben wel echt meer expertise in groep 12. In het 3e of 4e jaar vd pabo mag je hier best een minor keuze van maken.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Algehele pabo mag meer kwaliteit krijgen. De MET, Master of Excellent Teaching van Academica is daar een mooi voorbeeld van. HBO master.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Betrek de leraar en kennis in het land bij dit soort grote beslissingen. Erik Meester, Paul Kirschner, Martin Bootsma, Eva Naaijkens, om er een paar te noemen.