Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam I Crompvoets
Plaats Reuver
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Een zeer slecht plan. Als je het doet om een probleem op te lossen is dit niet het juiste antwoord, mocht je zo’n keuze maken, dan doe je dat vanuit visie. Die ontbreekt nu volledig en dat is wat er mis is in het huidige systeem. Dit systeem is niet afgestemd wat de samenleving vraag en nodig heeft.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen grens. Leidt docenten op voor kinderen van 4 t/m 18 jaar en noem dit vormend onderwijs waar docenten overlong uitwisselbaar zijn en de salarissen flink zijn getrokken. Waarbij VO docenten veel beter pedagogisch worden toegerust

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee!!!!! Die eisen zeggen vaak helemaal niets over de persoonlijke kwaliteiten die iemand in huis heeft en m.i. het verschil maken tussen een goede leerkracht en een excellente leerkracht.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Stop hiermee!! En ga nu eens goed te rade wat er nu echt nodig is, ontwikkel daar een visie en beleid op. Kijk verder dan alleen didactisch en kennis overdracht, maar juist ook naar persoonlijke ontwikkeling en bijdrage aan sociale ontwikkeling.