Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anke Zeldenthuis (anke zeldenthuis)
Plaats Appeltern
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik zou het erg jammer vinden om dit te splitsen. Het is voor sommigen geschikt om voor 1 groep te kiezen, maar lang niet voor iedereen. Ik vind het erg fijn dat ik les mag geven aan jonge en oudere kinderen. Toen ik mijn schoolkeuze moest maken, was er alleen de pabo (net). Als de klos en de pa nog bestaan hadden, had ik toen voor de pa gekozen. Later bleek ik juist ook het jonge kind superleuk te vinden. Weer later gelukkig ook het oudere kind. Juist door ermee kennis te maken, ontdek je je voorkeur of dat je geen voorkeur hebt.
Misschien zou wel een oplossing zijn dat degene die wel WILLEN kiezen, dit ook mogen. Dan volgen ze alleen de richting oudere kind bijvoorbeeld. Je zou dus drie stromingen moeten krijgen: jonge kind, oude kind, hele basisschoollleeftijd.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1 t/m 4
Groep 5 t/m 8
Voor mij begint het oudere kind het meeste bij groep 5 (zaakvakken enz), hoewel dit natuurlijk voor enkele kinderen verschillend blijft. Maar dat hou je. In het vo zitten ook kinderen die emotioneel nog erg jong zijn en die moeten nu eenmaal naar het vo. Je moet ergens een keus maken.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
nee. Voor alle groepen heb je een basiskennis nodig enz.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
nee