Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bathmen
Datum 30 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het voorstel voor nieuwe bevoegdheden zal de personele problemen in het onderwijs nadrukkelijk niet oplossen. De bekwaamheidseisen zouden daarom ook niet op deze manier aangepast moeten worden, omdat het voorstel op de lange termijn zeer nadelige gevolgen zal hebben voor de kwaliteit van het onderwijs. Deze bewering baseer ik op de huidige situatie in het havo en vwo. Door de functiemix geven eerstegraads bevoegde docenten veelal uitsluitend les in de bovenbouw havo/vwo en tweedegraads docenten in de onderbouw. Door deze praktijk ontstaat er een kloof tussen onderbouw en bovenbouw, die -naarmate de tijd vordert- alleen maar dieper wordt. Daar is een simpele verklaring voor: docenten die uitsluitend in de onderbouw havo/vwo lesgeven, verliezen op den duur het zicht op de eindstreep: wat er van de leerlingen verwacht wordt aan het einde van hun havo- danwel vwo-opleiding. Dat resulteert erin dat onderbouw en bovenbouw slechter op elkaar aansluiten.
Terug naar het PO: indien leerkrachten enkel opgeleid zijn voor het jonge kind of het oudere kind, zal binnen het PO hetzelfde gebeuren als hierboven geschetste situatie in het VO. De kinderen -zowel jong als oud- wordt dan het spreekwoordelijke kind van de rekening.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen, zie mijn reactie op vraag 1.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De nieuwe bevoegdheden moeten er niet komen, zie mijn reactie op vraag 1.
Moeten de toelatingseisen voor de pabo aangepast worden, of moet er kritisch gekeken worden naar deze opleiding? Dat wel, om onderwijskwaliteit te borgen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zie mijn reactie op vraag 1.