Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hellevoetsluis
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Waarom zou dit meer mannen aantrekken. Het oudere kind was altijd al beschikbaar voor ze en helaas blijkt in praktijk dat deze al vaak in de bb werken en juist minder allround zijn. Zou liever zien dat leerkrachten allround blijven. Affiniteit met de hele doelgroep moet voorop blijven staan en liever niet de halve doelgroep op 1 school.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Niet.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Niet aanpassen om specifiek een bepaalde doelgroep binnen te krijgen. Maar zoals de toelatingseisen er nu voor staan heb ik nooit begrepen. Het behalen van deze toetsen geeft geen enkel inzicht op het functioneren later. Alles hangt of staat met die toetsen en er ontstaat tunnelvisie. "Hbo denkniveau" bestaat niet. Je hebt bepaalde kwaliteiten, vaardigheden en affiniteit nodig die bij deze baan hoort zoals iedere andere baan deze ook nodig heeft, toegesneden op het vak. Er zit teveel arrogantie in het onderwijs. Daar blijft het zo stug en ouderwets.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Niet zozeer. Maar zou veel liever zien dat er een andere doelgroep de kans zou krijgen. Een doelgroep die vaak al de ervaring en kwaliteiten heeft en zekere al affiniteit. We lijken werkelijk waar iedereen het onderwijs in te willen krijgen maar negeren een grote groep potentiële toekomstige leerkrachten. De oop ers. Zou eerder investeren in die groep. Velen doen het werk van leerkracht al in de praktijk.