Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Doetinchem
Datum 30 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik hoop van harte dat er meer jongens voor de PABO kiezen als ze kunnen kiezen voor het oudere kind.
Het diploma moet voor alle afgestudeerden dezelfde waarde hebben. Wel zullen BB studenten zich meer moeten bekwamen op de vakken die daar gegeven worden, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, techniek. De OB-ers moeten zich specialiseren in hoe kleuters leren en het aanleren van leesvaardigheden en rekenvaardigheden in de OB.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou voorstellen:
onderbouw groep 1-2-3-4
bovenbouw groep 5-6-7-8
Maar voor studenten die breed willen worden opgeleid voor groep 1 t/m 8 moet er een mogelijkheid blijven om dat te doen, zo nodig met een aanvullend jaar. Ook academische studenten zijn waardevol voor een school.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingseisen voor OB en BB opleiding moeten hetzelfde zijn. Ook iemand die kiest voor de ouderbouw moet op minimaal HBO niveau lezen, rekenen, woordenschat en spelling beheersen. Zo zorg je ook dat de kwaliteit van afgestudeerden gelijk is en voorkom je dat het OB diploma mogelijk minder wordt gewaardeerd.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Dit had al veel eerder moeten gebeuren.
Salaris moet HBO waardig zijn met carrière mogelijkheden en hoger salaris na bv Master opleiding.
Werkdruk in basisonderwijs moet aangepakt worden, te beginnen mat maximaal 20 leerlingen per groep/leerkracht.