Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Zwanenburg
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het is een goed voorstel om de Pabo te splitsen in een opleiding voor het jonge kind en het oudere kind. Door te kunnen specialiseren zullen er meer studenten kiezen voor de Pabo. Het is van belang dt er makkelijk doorgestroomd kan worden op een later moment. Hierdoor blijft het perspectief op de arbeidsmarkt goed. De bekwaamheidseisen moeten aangepast worden op de specialisatie die gekozen wordt.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou de grens leggen op groep 5. Vanaf groep 5 worden ook vakken als geschiedenis en aardrijkskunde gegeven. Groep 4 is haast een overgangsjaar van onderbouw naar bovenbouw.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Absoluut. Leerkrachten die bewust kiezen voor de onderbouw hebben nu dezelfde toelatingseisen als de bovenbouw (en vice versa). Ook de bevoegdheden zijn gelijk. Dit is een achterhaald model en zou veel meer toegespitst moeten worden op de specialisatie keuze van de student.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik vind dat er onvoldoende aandacht is voor bekwaam en ervaren onderwijspersoneel zoals leerkrachtondersteuners niv. B die vaak zelfstandig al klassen draaien. Deze groep kan nu onvoldoende instromen op de Pabo of op een andere wijze de lesbevoegdheid verkrijgen. Door een meer toegankelijke zij-instroom mogelijk te maken kan het lerarentekort ook tegengegaan worden.