Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 25 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Geen toevoeging! Het niveau van leraren in de onderbouw zal dalen met deze splitsing. Het onderwijs aan jonge kinderen zal niet verbeteren en dat is nu juist wel nodig. Leraren in hogere groepen moeten weten wat er geleerd wordt in lagere groepen EN andersom.
Je kunt je al specialiseren op de PABO na de basisjaren dus waarom volledig splitsen? Mannen kunnen best een stage van een aantal weken doorlopen. Dit lijkt me niet de hoofdreden van deze maatregel. Eerder een slechte smoes om iets door te drukken waar uiteindelijk de overheid misschien geld aan overhoudt. Uiteindelijk zal de overheid weer moeten investeren om de kwaliteit in de onderbouw weer op te krikken.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou de voorschool en alle kinderopvang tot vier jaar het liefst betrekken bij het onderwijs. Niet om schooltje met deze kinderen te spelen. Maar om alle kinderen op gelijk niveau proberen te laten starten op de basisschool.
Na groep 8 zou er wellicht ook een minder harde grens moeten zijn om leerlingen zo lang mogelijk van alle niveaus bij elkaar te houden.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik denk dat de toelatingseisen voor de pabo op dit moment prima zijn.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Doe het niet!