Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Halfweg
Datum 30 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Je krijgt niet meer mannen in het onderwijs door de splitsing in jonge kind en oudere kind pabo.
Wel kun je tijdens de opleiding op alle gebieden je oriënteren en daarna geef je aan wat je het meeste ligt.
Het salaris zal omhoog moeten zo ook waar je werkt zal mee genomen moeten worden in je salaris. Het is te gek dat na 20 jaar onderwijs nu pas een vergoeding (nihil) van de Gemeente Amsterdam voor achterstands wijken kwam. Dit was eenmalig en er moest ook nog belasting over betaald worden. Er bleef dus niet veel over.
Ook de werkdruk in het onderwijs zal aangepakt moeten worden als er meer toestroom moet komen.
Als je nu weer een splitsing toelaat is het terug naar af. Voor 1980 waren er ook twee opleidingen.
Het is juist een verdienste om alle jaren in een opleiding te houden. Met de jaren kan je daarom ook een andere keuze maken. De keuzemogelijkheden zijn toch al zeer beperkt.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
4 jaarvoor het jonge kind en 12 jaar voor het oudere kind.
Achterstandswijken hebben hier niet genoeg aan. Voor deze wijken zou ik 3 jaar hanteren en verplicht, met weinig kosten voor de ouder, naar de voorschool om de Nederlandse taal te leren. Ouders kunnen geen Nederlands spreken of willen dit niet. Beide komen voor en zijn even belangrijk.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zo als het ook op andere HBO-opleidingen is.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
nee