Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Obs de Plevier (S De Zwaan)
Plaats Hoogvliet
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Positief! Wel moet de arbeidsvoorwaarden en salarisschslen hetzelfde blijven.
De expertise moet weer terug deklas in.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1 tot 4 en groep 5 tot 8.
Het jonge kind heeft specifieke ontwikkelpunten. Denk aan lateralisatie, fantasie, vrij spelen, motoriek. Dit heeft experstise nodig. Je krijgt het topje van de ijsberg op de pabo. Dsn kan er veel dieper in gegaan worden op de basis.

Ook het oudekind heeft speciale behoeften. Als de basisgoed staat, heb je ietsom op door tebouwen. Maar denk ook aan burgerschap, seksualiteit, sociale vaardigheden, zelfredzaamheid, coaching. Dit is een heel andere aanpak dan bij het jonge kind.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik ken veel mensen dienu in de kinderopvang werken diebijvoorbeeld geschikt zijn voor de kleuters,maarniet hoger. Je kunt dan de toelatingseisen veranderen zodat ook zij in kunnen stappen en je een groot lerarentekort inperkt.
Leraren met dyslexie kunnen geen diplomavoor de bovenbouw krijgen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Voorlichting! Verandering van het curriculum op de pabo's, veel specifieker maken.