Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Enschede
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Bij een gelijke bevoegdheid hoort een gelijke salariëring. Dus een verschil in salaris tussen een PABO-jonge kind en een PABO-oudere kind is op zijn plaats. Met als gevolg dat de salarissen in het basisonderwijs gelijk horen te zijn aan die van het voortgezet onderwijs (t/m Havo 3). Misschien dat dit ook meer mannen zal trekken. Is trouwens ook erg nodig. Er zijn al te veel scholen met te veel vrouwen.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jonge kind t/m 7 jaar, oude kind 8 t/m 12 jaar. Op achtjarige leeftijd zijn kinderen toe aan begrijpend lezen en dat vind ik een aanwijzing voor de "breuk".

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Houd de huidige toelatingseisen in stand. Op dit moment zien we aan leerkrachten met een aanvankelijk MBO-opleiding te vaak een gebrek aan bv. spelling.
Dus eerder de eisen verhogen dan verlagen voor de PABO.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Blijf eisen dat het rekenen en de taalvakken op niveau zijn. Je moet als leerkracht, ook voor de onderbouw, ver boven de leerstof staan.