Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het opsplitsen van de opleiding in jonge en oude kind is niet wenselijk. Het beperkt de mogelijkheden van nog op te leiden leerkrachten. Bovendien is het idee om MBO ers in te laten stromen geen goed plan. Ik verwacht dat hierdoor de kwaliteit van het onderwijs afneemt. Goed onderwijs staat of valt bij de kwaliteit van de leerkracht. En jonge kinderen verdienen de allerbeste leerkrachten die er zijn. Hier wordt de basis gelegd. Onderzoek wijst uit dat vroeg beginnen met kwalitatief hoogstaand onderwijs het verschil maakt. Net zoals bij oudere kinderen op de basisschool.
Onderwijzend personeel dat meer praktisch opgeleid is kan wel heel goed ondersteunende taken vervullen. Verhoog liever de lumpsum zodat er meer werkplekken komen en de salarissen zodat het vak aantrekkelijker wordt. En benadruk het belang van Kwalitatief hoogstaand onderwijs en het verschil dat we hiermee voor (jonge) kinderen maken. Dan wordt een stage (bij de kleuters) en het schrijven van een verslag tijdens de opleiding zinvol. En leren is niet altijd leuk, maar wel noodzakelijk.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik ben hier niet voor maar als het moet zou ik zeggen dat kinderen vanaf 6-7 jaar moeten starten met het formelere leren.
Van 3 tot 6-7 vind ik zeer goed taalonderwijs een voorwaarde. Uitstekende taalvaardigheid, Een actieve rol en hoge verwachtingen van de leerkracht zijn minimale eisen.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja. Ik vind dat we het niveau van de pabo moeten verhogen naar WO. De pabo’s waren net een kwaliteitslag aan het maken, toen toelatingstoetsen weer werden afgeschaft. Waarom denkt u dat er zo veel mensen (medicijnen) studeren? Omdat het vak uitzicht biedt op grote waardering op zowel sociaal als financieel gebied. Dit maakt een vak aantrekkelijk. Dus stel hoge eisen!

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Is het soms al besloten? Slecht plan! Niet doen. Betrekt het werkveld en onderzoek. Verlaag NIET het niveau van pabo’s en leerkrachten!