Besluit nationaal contactpunt voor digitale gezondheid
Reactie
|
Naam
|
Anoniem
|
|
Plaats
|
Bergen
|
|
Datum
|
23 oktober 2025
|
Vraag1
Wat vindt u van deze AMvB?
Nog beter is dat er een register komt waar hulpverleners kunnen inzien welke wensen iemand heeft. Dat is echt niet moeilijk in te regelen, dat willen we allemaal, alleen de juiste mensen moeten dit mogelijk gaan maken!
Dat register moet ook in te zien zijn voor meldkamer-centralisten (112). Want ik verwacht dat het niet de bedoeling zal zijn dat burgerhulpverleners het register in kunnen zien.
Maar als 112 het wel in kan zien dan wordt voor een deel voorkomen dat er mensen worden gereanimeerd waarbij NIET-REANIMEREN OP EIGEN VERZOEK DAN WEL OP MEDISCHE GRONDEN.
Door de hoge concentratie aan burgerhulpverleners tegenwoordig doet deze groep bijna 80% van alle reanimaties.
Er vinden 300 reanimaties per week plaats, zeer waarschijnlijk is hiervan een aantal waarbij het niet de bedoeling was geweest om te reanimeren.
Maar burgerhulpverleners worden opgeroepen na een 112 melding via Hartslag.nu.
Betreffende een NietReanimeren-penning van NVVE:
Veel mensen willen hun NR-penning helemaal niet opvallend dragen, uit angst voor opmerkingen of stigmatisering. Vaak wordt de penning dan onder de kleding gedragen: aan een ketting, aan een onderhemd of bh-bandje. Daarmee accepteert de drager het risico om toch gereanimeerd te worden door omstanders of burgerhulpverleners. Want als de penning niet zichtbaar is, kunnen omstanders niet weten dat je niet gereanimeerd wilt worden.
Ondanks dat NVVE zegt dat de penning in een oogwenk te vinden is, zegt NRR dat er niet gezocht mag worden naar een penning die tgv val naar achteren gevallen is.
Dilemma:
NR-penning is niet effectief aan een halsketting, terwijl een toenemend aantal mensen een NR-verzoek hebben!!!
Issue kan deels opgelost worden als meldkamer inzage heeft in wensen/verzoeken van burgers.
Indien NR, dan zal de burgerhulpverlener niet opgeroepen worden.