Besluit lerarenregister

Reactie

Naam ROC Drenthe College (B.A. D. Lohnen)
Plaats Assen
Datum 30 mei 2017

Vraag1

Kunt u zich vinden in de wijze waarop de betrokkenheid van de beroepsgroep leraren door middel van het instellen van adviescommissies bij de ministeriele beslissingen over herregistratie en validering van het aanbod vorm krijgt?
Nee, absoluut niet. Ik vind dat er erg veel onduidelijkheid bestaat over het lerarenregister en over waarom dit register ondanks alle weerstand vanuit het werkveld toch wordt doorgevoerd. Ook de noodzaak van het register vind ik nooit overtuigend onderbouwd.

Men zegt wel dat het een register van leraren voor leraren door leraren is, maar ik vraag me af of er ook serieus naar de werkvloer gekeken is en op welke manier dit gedaan is. De Onderwijscoöperatie heeft een leuk één-tweetje met het Ministerie, maar als leraar op de werkvloer heb je niet of nauwelijks invloed. Ik heb zelf op mijn school nooit iets gezien of gehoord over enige vorm van inspraak door collega's. Ik vind het op z'n minst schimmig op welke manier de beroepsgroep hier écht bij betrokken is geweest.

De site van het Lerarenregister is een prachtig mooi reclamewerkje met allemaal hippe uitspraken en blije leraren (wát een geld is daar in gestoken dat wéér niet naar onderwijs gaat!), maar in de praktijk kan ik de collega's die achter het register staan letterlijk op de vingers van één hand tellen. Ook vakbonden als Leraar In Actie, verschillende politieke partijen van uiteenlopend pluimage en de verschillende petities tegen het Register tonen overtuigend aan dat onderwijzend Nederland hier helemaal niet op zit te wachten.

Op de site van het Lerarenregister staat dat het allemaal geen "papieren moloch" moet worden, maar het "beoordelingskader professionalisering leraren" toont aan dat dit wel degelijk extra werkdruk met zich mee brengt (zie bijlage voor het betreffende document). Op pagina 8 bijvoorbeeld, staat dat de leraar niet alleen activiteiten moet uitvoeren, maar vervolgens ook Registerleraar.nl moet overtuigen van de relevantie, door middel van allerhande extra activiteiten (waarvoor geen RU's gegeven worden). Voor een professionaliseringsregister is er dan ook bijzonder weinig vertrouwen in de professionele houding van de leraar die zich wil gaan professionaliseren.

Ik ben absoluut niet te spreken over het gebrek aan inspraak van leraren die daadwerkelijk elke dag voor de klas staan en die straks slachtoffer zijn van dit experiment. Het Ministerie heeft nergens geld voor, maar een zoveelste “onderwijsorganisatie” (inclusief managementlagen) kunnen ze wél betalen. Elk uur verspild aan een register is wéér een uur minder besteed aan leerlingen......

Bijlage