Besluit aanpassingen regelgeving verhuur
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 augustus 2025
|
Vraag1
Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als huurder, als vastgoedeigenaar, als verhuurder, als belegger, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Ik reageer als particulier, verhuurder (box3 vastgoedbelegger).
Mijn achtergrond is oprichter verhuurplatform HousingAnywhere.
Vraag2
Wat vindt u van het besluit?
Geachte heer/mevrouw,
Graag doe ik twee voorstellen:
1. Stimuleer nieuwbouw: eerste 20 jaar vrijstelling WWS(o)
In 2010-2020 kochten velen panden voor verhuur, wat koopwoningen onbereikbaar maakte. Terecht is dit aan banden gelegd. Maar ook professionele beleggers die nieuwe woningen ontwikkelden zijn hierdoor gestopt, terwijl zij juist waarde toevoegden aan de woningvoorraad.
Gezien het woningtekort en maatschappelijke spanningen (o.a. over statushouders), moeten we bouw stimuleren. Stel daarom nieuwbouw de eerste 20 jaar volledig vrij van WWS- en WWS-o-punten. Geen 10%, maar volledige marktwerking. Dit maakt projecten rendabel voor ontwikkelaars (van klein tot groot) en trekt investeringen aan, ook in doelgroepen waar nu amper gebouwd wordt (zoals studenten).
Na 20 jaar vallen deze woningen automatisch onder WWS/WWS-o en worden ze bereikbaar voor lagere inkomens. Vermogende huurders betalen in de eerste periode de marktprijs, waardoor bouwprojecten aantrekkelijk worden en de voorraad groeit. The Student Hotel bewijst dat ook onder studenten draagkracht is. Laat de vermogenden die huur betalen, zodat over 20 jaar iedereen profiteert.
2. Vereenvoudig huurmaximering: koppel aan WOZ
Het huidige WWS is complex. De Belastingdienst rekent al met een fictief rendement van 7,78% op WOZ-waarde. Maak het eenvoudig: maximale jaarhuur = 7,78% van de WOZ. Dit weerspiegelt de waarde van de woning en is transparant en makkelijk te berekenen. Amsterdamse grachtenpanden kunnen zo logischerwijs meer vragen dan een woning op het platteland.
De WOZ is openbaar. Men kan, zoals nu al mogelijk is, bezwaar maken of een taxatie laten doen. Dat proces bestaat al; geen extra bureaucratie nodig.
Met deze twee maatregelen stimuleren we nieuwbouw en vereenvoudigen we regelgeving, zodat zowel investeerders als huurders op termijn profiteren.