Besluit basisregistratie ondergrond

Reactie

Naam Gemeente Amsterdam (D de Jonge)
Plaats Amsterdam
Datum 15 maart 2017

Vraag1

Heeft op opmerkingen op het ontwerpbesluit basisregistratie ondergrond en de nota van toelichting?
Gemeenten gebruiken gegevens uit de basisregistraties om hun werkprocessen te ondersteunen. Voor de BRO zijn de gegevens niet rechtstreeks bruikbaar voor gemeentelijke processen. Gemeenten vragen naar ondergrondse bebouwing, kabels en leidingen. Deze informatie is van belang voor de interne werkprocessen, maar wordt niet door de BRO geleverd. Bij de andere basisregistraties is er een direct verband tussen de inspanning om de gegevens te verzamelen en de informatie die het oplevert voor de processen. Alle gemeenten die bouwprojecten laten uitvoeren of gronduitgifte doen hebben een direct belang bij de gegevens uit de BRO. De meeste gemeenten verlenen de vergunning, maar voeren niet de bouwprojecten uit waarbij informatie uit de BRO wel van belang is.

Voor een grote gemeente als Amsterdam (13.000 medewerkers) is het organiseren van het aanleveren van gegevens een complexe zaak. Onze ervaring bij aanleveren van gegevens voor BRP, BAG en mutaties in de BGT zijn langdurige trajecten gebleken. Het vergt veel afstemming tussen de werkprocessen die een mutatie veroorzaken in de basisregistratie en de gemeentelijke afdeling die de gegevens aan de Landelijke Voorziening moet leveren. De BRO vraagt veel inspanning van gemeenten, maar levert weinig terug. Bij grote gemeenten waar de kosten en de baten over de verschillende organisaties zijn verdeeld wordt nu een complexere keten toegevoegd aan alle reeds bestaande, rechtstreekse contacten om aan ondergrondse gegevens te komen. U kunt zich voorstellen dat er binnen gemeenten weinig draagvlak is om de levering van BRO gegevens te organiseren. We ontkennen niet het belang van deze basisregistratie, maar het zijn wel collega's die we moeten vragen om extra werkzaamheden te doen.