Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuwveen
Datum 4 april 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Geboren en getogen onder de rook van Schiphol ben ik van mening dat Schiphol essentieel is voor de (indirecte) werkgelegenheid van de omliggende dorpen en steden. De handel, het transport, de luchthaven zelf en toerisme zijn mede (of voornamelijk mogelijk) door Schiphol.
In mijn ogen heeft Schiphol een belangrijke functie voor het vestigingsklimaat in de regio of zelfs Nederland voor (handels)ondernemingen. Tegelijkertijd eist dit haar tol door een toenemend aantal inwoners rondom Schiphol. Daarnaast heb ik het idee dat de tijdvlakken waarin de vliegtuigen het luchtruim boven onze woning als landingsroute gebruiken in toenemende mate opgerekt worden. Hierbij geven niet alleen de grote 747's herrie. Maar we horen de remmen klapperen en andere 'verontrustende' geluiden uit de lucht komen.
Waar voorheen een tijdsvlak van tweemaal een uurtje per dag acceptabel was, gebeurt het nu dagelijks dat wij een uurtje geen vliegverkeer boven het hoofd hebben. Hierbij ligt het gemeten geluidsniveau iedere 1,5 minuten boven de 75dB.

En ik vind dat in principe prima. Maar wil wel mijn vergaderingen in huis kunnen voeren. Daarnaast wil ik wel fatsoenlijk kunnen slapen. En dat is hetgeen wat sinds de corona-periode in het geding komt.
Het isoleren van woningen die ónder de aanvliegroute of een draaicirkel van Schiphol liggen zouden hierin (met terugwerkende kracht) gecompenseerd moeten worden.
Wij investeren bijvoorbeeld graag in geluidsisolatie van onze woning zodat de (secundaire) economische gevolgen geminimaliseerd worden. Want wij beseffen zeer goed dat heel erg veel mensen in de regio afhankelijk zijn van Schiphol. En hierbij gaat het niet alleen om luchtvaart/luchthavenpersoneel. Maar ook mensen in diverse sectoren zoals handel en logistiek kunnen de gevolgen ervaren.
Ik vraag mij dus ook af in hoeverre de impact van het verminderen van vliegbewegingen icm het gebruik van kleinere vliegtuigen meegenomen is in de diverse argumenten.

Samengevat: krimp van Schiphol lijkt een eenvoudige oplossing, maar het beperken van de alsnog bestaande overlast van de omwonenden (en dan niet alleen de gemeenten Aalsmeer, Uithoorn, Amstelveen en Haarlemmermeer) dient weggenomen te worden anders wordt dit probleem niet opgelost.

Bijlage