Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam L. Kuiper
Plaats Schiedam
Datum 13 april 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Vandaag heeft het Nederlandse Meave Aerospace het definitieve ontwerp van haar eerste volledig elektrische passagiersvliegtuig onthuld, de Meave 01. Dit vliegtuig produceert geen uitstoot en is erg stil. Met een bereik van 460 kilometer kunnen bestemmingen als Londen, Parijs en Frankfurt aangevlogen worden vanaf Schiphol.

Het nadeel is dat het slechts ruimte biedt aan 52 passagiers, wat in luchtvaarttermen niet veel is. Om de grote aantallen passagiers te vervoeren die momenteel naar deze bestemmingen vliegen zijn dus veel vliegbewegingen nodig.

En daar wringt de schoen, want als de overheid het aantal vliegbewegingen gaat beperken zullen luchtvaartmaatschappijen niet kiezen voor de Meave 01 of andere gelijkwaardige toestellen maar voor grotere toestellen. Immers, als het aantal vliegbewegingen niet omhoog kan dan gaat de capaciteit per vliegbeweging omhoog.

Grotere vliegtuigen veroorzaken meer overlast dan kleine, daarmee zal een rem op het aantal vliegbewegingen de overlast dus juist doen toenemen. In plaats van één lawaaiige Boeing 737 (circa 180 passagiers) kunnen er 3 of 4 superstille Meave 01s vliegen. Maar dat kost dus wel 3 of 4 vliegbewegingen in plaats van 1.

Het gebruik van elektrische vliegtuigen als de Meave 01 moet actief gestimuleerd worden, daar hoort een limiet op het aantal vliegbewegingen niet bij tenzij dergelijke vliegtuigen niet onder deze limiet vallen. Immers, omdat ze elektrisch zijn stoten ze geen broeikasgassen uit en maken ze nauwelijks geluid. Overlast zul je van dergelijke vliegtuigen niet hebben.

Het is de bedoeling dat de Meave 01 in 2030 op de markt komt, voor die tijd moet de overheid de wetgeving voor dergelijke toestellen op orde hebben. De plannen wat betreft luchtvaart dienen hierop ingericht te worden. Het is goed om hier alvast op voor te sorteren door stillere vliegtuigen meer ruimte te gunnen dan lawaaiige vliegtuigen.