Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam L.B. Van der Geest
Plaats Amersfoort
Datum 30 mei 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Als het aantal vliegbewegingen op Schiphol omlaag gaat zal dat tot gevolg hebben dat luchtvaartmaatschappijen grotere toestellen gaan inzetten op hun vluchten naar Schiphol om zodoende toch de capaciteit op peil te houden. Daarmee gaat de overlast dus alleen maar omhoog. Weliswaar iets minder vaak, maar wel luider. Grotere vliegtuigen maken immers meer lawaai dan kleine.

Niet alleen dat, ik las laatst ergens dat als de capaciteit van Schiphol gereduceerd wordt tot 440.000 vluchten dit tot gevolg zal hebben dat de CO2-uitstoot met 4% zal stijgen. Dat is waar, minder vluchten zal zorgen voor meer CO2-uitstoot. Dat komt omdat die vluchten met grotere toestellen uitgevoerd worden, die meer uitstoten dan kleine.

Om te voorkomen dat maatschappijen grotere toestellen gaan inzetten op vluchten naar Schiphol moet die maatschappijen een alternatief geboden worden, bijvoorbeeld slots op de regionale luchthavens. Dit is voornamelijk interessant voor buitenlandse maatschappijen, die niet per sé aan Schiphol gebonden zijn. Een regionale luchthaven volstaat net zo goed voor het bedienen van de Nederlandse markt. Lelystad kan hierin een rol spelen.

Kortom, krimp op Schiphol is alleen mogelijk als de verloren capaciteit op Schiphol elders gecompenseerd wordt. Bijvoorbeeld op Lelystad. Als de capaciteit niet gecompenseerd wordt zal dit leiden tot grotere vliegtuigen waardoor een capaciteitsverlaging niet tot minder overlast zal leiden.