Wet arbeidsmarkt in balans

Reactie

Naam SZB Chauffeursdiensten (A.H. de Nijs)
Plaats Roosendaal
Datum 12 april 2018

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.
Wederom zie ik in het voorstel geen duidelijke implementatie voor de positie van de ZZP'er. We moeten maar weer afwachten wat de nieuwe overeenkomst van opdracht voor gevolgen gaat hebben terwijl juist nu het Europese Uitzendbesluit (welke dus ook voor freelancers geldt) de mogelijkheid geeft om de positie van de ZZP'er binnen het bedrijf van de opdrachtgever een waarborg te geven. Alle nadelen die opgenoemd worden in het IAK zijn simpel op te lossen bij een goede wettelijke status.
1. De ZZP'er is ondernemer. Punt, geen DBA voor nodig.
2. Gedurende de werkzaamheden als overeengekomen met de opdrachtgever gelden de bepalingen als overeengekomen in CAO of conform het Uitzendbesluit.
3. Een minimumtarief van 18€ om schijnconstructies te voorkomen en voldoende geld te genereren zodat een ZZP'er zelf zijn risico's kan afdekken indien gewenst. Prima
4. Ik ben het niet eens met uw stelling dat ZZP'ers achter zouden blijven met scholing. Ik werk zelf in de transportsector waarbij ik juist voor de expertise ingezet word.

De transportsector kent ook een fragiele groei na de crisis en moet tevens innovatief zijn om de marges te vergroten. Een flexibele personeelsschil is onmisbaar. Toch is een positie hierin voor ZZP'ers nog steeds onmogelijk door de huidige regelgeving. De grote vraag naar dergelijke oproep-/invalkrachten in wegvervoer, scheepvaart en luchtvaart zou gebaat zijn met faciliteren ipv reguleren.