Besluit afschaffen rekentoets

Reactie

Naam Dhr. J. Rombouts
Plaats Haaren
Datum 14 januari 2020

Vraag1

n.v.t.
De rekentoets is juist 10 jaar geleden ingevoerd, omdat het rekenniveau de jaren daarvoor ernstig terug was gelopen.
Er wordt van uitgegaan dat een wiskunde cijfer iets zegt over de rekenvaardigheid, wat lang niet altijd één-op-één zo is.
De toetsconstructeurs zijn te vroeg naar huis gestuurd, want er is nu geen weg meer terug. Terwijl de Raad van State negatief heeft geadviseerd over de afschaffing van de rekentoets.
Ook directies trekken nu al lesuren en taakuren terug. Terwijl die docenten nu juist schoolexamens moeten gaan ontwikkelen, voor soms enkele leerlingen. Er is zo geen enkele benchmark meer.
Er zijn scholen waar wordt gesproken over gewoon 1 (grote of kleine) goed/fout toets, gewoon omdat het moet en dan afgekaart kan worden. Maar er zijn ook scholen waar toetsen per domein (en misschien ook wel per hoofdstuk) worden ontwikkeld, met aandacht voor de tussenstappen. Hoe is dit dan nog te vergelijken bij instroom in het vervolgonderwijs?
Scholen zullen hun wiskunde lessen niet gaan aanpassen als de wiskunde-examens niet worden aangepast naar meer toetsen op rekenvaardigheid. Oh ja, en die examens zijn meer dan een jaar voor de afname al klaar.
Leerlingen in klas 3 hebben dit jaar niet eens rekenles, want wij kregen steeds het antwoord dat de rekentoets afgeschaft werd met terugwerkende kracht. Maar volgend schooljaar moeten enkelen van hen wel een andere toets rekenen maken? Stop toch eens met tijdens het spel de spelregels te veranderen voor die kinderen!
Het voorstel van de minister was prima!
Scholen konden zelf veel werk maken van een schoolexamen (tussenstappen beoordelen, kleinere toetsen), maar konden ook de landelijke rekentoets nog maken en hadden zo een benchmark. Je kon het verschil tussen de SE en rekentoetscijfers bekijken, zodat docenten en overheid allebei kunnen zien of we samen op één lijn zaten.
Oh ja, en nu wordt niveau 2A ineens niet meer in de wet opgenomen als niveau voor vmbo-basis. Dus moeten we al onze basis-leerlingen op 2F gaan bevragen. Die komen van de basisschool met een rekenniveau van groep 6, dus zij mogen 6 jaar aan leerstof in 4 jaar proppen? Terwijl dit nu juist hun slechtste vak was!
Ik pleit voor goed rekenonderwijs, met een resultaat dat plaats heeft op de cijferlijst.
Zodat een leerling een duidelijk doel heeft en erkenning krijgt die hij/zij verdient voor zijn cijfer, maar ook zodat scholen er zeker geld in blijven steken.